woensdag 31 augustus 2011

Trip naar het zuiden.

Omdat Flip nog een week vakantie had, zijn we na 2 dagen in Ituo weer vertrokken voor een reis naar het zuiden. We begonnen maandagmorgen om 8 uur door in de regen aan de hoofdweg te gaan staan, wachtend op wat langs kwam aan vervoer. Binnen 10 minuten kwam er een vrij grote tuk-tuk die ons meenam naar Pakse. In deze tuk-tuk kunnen mensen achterin aan weerskanten zitten, zo’n  5 aan elke kant op smalle bankjes en de middenruimte is voor bagage. We zaten er met 7 mensen in, heel ruim!. In Pakse meteen overgestapt op een wat grotere tuk-tuk, die ook nog een bankje in het midden had. Deze was met ons erbij echt afgeladen vol: Flip en Thij met de ruggen tegen elkaar op het middelste bankje  en Thij met zijn benen naar buiten, proberend een zak met 4 levende kleine biggetjes te ontwijken. Verder was elk  vrij plekje volgestouwd met plastic zakken groente, fruit, stokbrood, etc.  Bovenop de tuk-tuk lagen alle grote bagagestukken.

Eerst zijn we 2 nachten in Champassak geweest, een dorp aan de Mekong en op gehuurde fietsen  10 km gefietst naar de oude stad Vat Phu en de tempel daar. Dit complex ligt halverwege een berg, dus we moesten veel klimmen, wel via een prachtige oude, steile stenen trap.

Mooie fietstocht tussen de rijstvelden door. De volgende dag met een minibus en twee keer met een pont  naar het gebied van de 4000 eilanden, in de Mekong delta. Nu, in het regenseizoen, zagen we  natuurlijk een heleboel van die eilanden niet, omdat het waterpeil te hoog is, maar nog steeds zijn het er heel veel. We hebben daar 3 dagen op het grootste eiland , Don Khong, in een prachtig hotel overnacht,  waar je ‘s avonds gewoon buiten op een verhoogde veranda kon zitten, zonder last te hebben van insecten.

Eén dag hebben we gebruikt voor een boottocht helemaal naar het zuiden, tussen alle eilanden door, prachtig. Op een ander eiland, Don Det, nog weer gefietst naar een punt waar je weer met een bootje naar Cambodja vaart om daar zoetwaterdolfijnen te zien. Er zijn er veel en regelmatig komen ze even boven water. Ze komen alleen hier voor en in Birma, dus  vrij zeldzaam. De Mekong kent hier vele stroomversnellingen, rotsen en watervallen. Een indrukwekkende rivier, zo groot, vooral nu het regentijd is. Overal zie je vissersbootjes netten uitzetten langs de kant of hout oppikken uit het water. Door de regen elders drijft er heel wat hout, tot boomstammen toe Het water stroomt erg hard hier.  Alle restaurants  hebben terrassen boven het water. Het is wel een toeristisch gebied.

De terugweg hebben we per minibus gedaan  (zeer comfortabel, want lang niet vol) tot Pakse. Daar hebben we samen met Vanna, een student van Flips Engelse les, alle inkopen gedaan voor de komende week op de markt (vlees, brood, boter, groente, fruit). Allemaal dingen die je in Ituo bij Flip niet kunt krijgen. En je hebt wat nodig als je ineens met z’n drieën bent! Een kleine tuk-tuk die eigenlijk alleen in Pakse rijdt, heeft ons helemaal naar Ituo gebracht. We hebben ons aan de hoofdweg laten afzetten, want we zagen die tuk tuk niet die laatste 800 meter glibberige zandweg nemen! Lopend ging het nog net!

1. Hoi Felice en Flip (Maar Felice is alweer in Nederland)
    We genieten mee zo'n reisverslag lezend.