vrijdag 30 september 2011

Lao eetcultuur.



Eten is natuurlijk belangrijk in alle culturen, maar in Laos heeft het toch wel een speciale plaats. De meeste Laotianen zijn zich ervan bewust dat de eetcultuur hier in Laos vrij uniek is. “Do you like Lao food?” is een vraag die je nogal eens krijgt en eigenlijk is men een beetje verbaasd als het antwoord bevestigend is.. Basis voedsel is de ‘Sticky rice’, gestoomde plakrijst die in speciale rijstmandjes wordt geserveerd. 

Mensen eten hier graag vis, ook vrij veel varkensvlees hoewel dat relatief duur is, maar wat vrij uniek is, is dat er ook op grote schaal insecten worden gegeten. Laatst, op een avond tegen de schemering werd er jeu de boulle gespeeld en ontstond er ineens beroering. Er werd met lappen rond gerend en er werden visnetten, die ’s nachts in het riviertje worden gebruikt, in grote haast opgehangen. Het bleek te gaan om rondvliegende torren. Het leken nog het meest op meikevers, ook ongeveer zo groot. Het werd als buitenkans gezien om een aantal van die torren aan het menu toe te voegen.

In de tijd dat de avocado’s rijp waren werd met lange stokken geprobeerd zoveel mogelijk rijpe vruchten naar beneden te krijgen. Avocado’s zijn hier heel populair. Gezond ook want het gemiddelde Laotiaanse menu bevat niet veel vetten.

De laatste dagen zie je overal mensen met een klein schepje en een plasticfles graven. Ze zoeken naar de gaten waar de enorme krekels in deze tijd van het jaar in wegkruipen. Dat zijn gaten van ongeveer 1 cm doorsnee. Het vraagt nog een behoorlijk ervaring en flink wat gegraaf om de krekel te kunnen verschalken. De krekels maken hier tegen de avond een enorm geluid dat me doet denken aan de boor- en schuurmachines van de buren in Nederland. Als er een krekel wordt gevonden wordt hij snel van de achterpoten ontdaan, zodat hij niet meer kan springen en in de plastic fles gedaan tot hij gebakken kan worden.

 Ik heb er één geprobeerd en het smaakte niet slecht, veel pittiger dan ik verwacht had. Mischien ligt dat aan wat de krekel net gegeten heeft. Maar met de rest van de poten en de schilden toch niet helemaal mijn smaak, geef mij maar een mossel. Zoetwater slakken worden hier ook als lekkernij gezien en dat vond ik wel heel lekker; het leek erg op de Zeeuwse krukels.

Kikkers worden hier ook vrij algemeen gekweekt om opgegeten te worden. Zou dat nog verband hebben met de Franse tijd? Hier worden niet alleen de ‘billetjes’ gegeten maar gaat de hele kikker in de pot. Toevallig heb ik dat vorige week voor het eerst gegeten en het smaakte goed, klaargemaakt met een aantal kruiden en bladeren die zo uit de tuin waren geplukt. Wel veel gekraak van botjes in je mond, maar goed.

Dat is ook wel typisch Lao. Even naast de deur in de tuin of ergens anders in de buurt een flinke bos kruiden en bladeren verzamelen om die bij de maaltijd als salade of als groente te gebruiken. Lekker en gezond. De kennis van kruiden en planten is hier heel groot. Iedereen weet welke kruiden lekker en eetbaar zijn. Er zijn er, geloof ik, niet veel die niet gegeten worden.

2 opmerkingen:

  1. Hi Flip, het heeft even geduurd voordat je wat van ons hoorde. je weet denk ik wel dat Marcel bezig is met chemokuren. het is afzien voor hem en aftellen, nog 2 te gaan en vlg. eenieder komt het goed! Nu zijn we vrijdag as. uitgenodigd bij kennissen hier in de straat voor een etentje en zij gaan begin nov. naar Azië een > 1.2 j. fietsen waaronder Laos, dus als je nog iets nodig hebt, stroopwafels bijv :)...lett us know!
    heb het idee dat je erg geniet en het naar je zin hebt inmiddels,mooi! en erg leuk om te lezen.
    gr uit Almere Marcel en Angèle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marcel en Angel,
    Ja ik had gehoord van Marcel. Ik hoop dat het goed gaat. Veel sterkte in ieder geval. Leuk dat er kennissen hier naartoe komen en op de fiets nog wel. Ik heb hier eigenlijk alles wat ik echt nodig heb wel hoor. In december komt Felice weer dus die kan het meest noodzakelijke meenemen (Ze komt niet op de fiets) Ik zou het wel leuk vinden als die mensen hier langs komen. Laat ze maar contact opnemen als ze hier in de buurt zijn en het ook leuk vinden. Er is hier altijd slaapplaats. Contact opnemen is het makkelijkst via email.
    Groet,
    Flip

    BeantwoordenVerwijderen