zondag 8 juli 2012

Een ontdekkingstocht.



Het regenseizoen is hier in volle gang. Er stonden geen weekend tripjes op het programma dus zoek je een tijdvulling en ik wilde de omgeving nog wel wat meer ontdekken. Op mijn Duitse kaart stond een gebied aan de overkant van de hoofdweg aangeduid als “Dörfer der Bergvölker; Kaffeeanbau”. Dat had wel iets mysterieus, dus erop uit. Ik had al eerder een pad gezien dat er slecht uitzag, erg modderig, maar lopend ging het wel. 

Het was een aardig pad door nette koffie plantages. Hier en daar waren mensen aan het werk. Ik zag hoe je een aanhangertje met koffieplanten achter de bromfiets kunt hangen en ik werd begeleid door wat kinderen.











Ik had ook gehoord dat er in die buurt ook watervallen waren en inderdaad kwam ik al na een paar kilometer bij een ravijn met in de verte een waterval. Langzamerhand werd het pad smaller en ik liep langs een enorm ravijn met beneden de rivier. 

Uiteindelijk werd het pad vrij onbegaanbaar en ben ik maar teruggekeerd, maar het was echt een prachtige wandeling in een voor mij onbekend gebied vrij dicht bij waar ik woon.
In het werk zijn ook wat ontwikkelingen.

 Ik schreef al over de problemen bij de verlenging van mijn verblijfsvergunning. Die zijn opgelost met een tijdelijke verlenging van een maand. Toch heb ik naar aanleiding hiervan nog eens gekeken hoe de zaken er hier voor staan. Van de prachtige functieomschrijving komt niet veel terecht. Mijn belangrijkste taak is nog steeds het Engels geven. De woonomstandigheden zijn niet ideaal, zonder keuken en met een lek dak. Doordat ik me de taal niet voldoende machtig heb kunnen maken, ik scheef al dat het makkelijker is een taal te leren als je 26 bent dan op je 62ste, blijf ik vrij geïsoleerd. 

Ik verwacht niet dat er in deze situatie nog veel verandering komt het laatste half jaar. Toen ik dat aan mijn VSO baas in Vientiane mailde, kreeg ik als antwoord dat het toch wel jammer was nu te stoppen. Hij verwacht dat er op korte termijn nieuwe kansen zouden komen bij het project van Village Focus International, waar ik in april over schreef. In de contacten met VFI zit vooruitgang, maar het is nog lang niet duidelijk op welke termijn ik daar zou kunnen gaan helpen. Ik heb dus voorgesteld aan VSO dat hierover en over mijn verblijfsvergunning duidelijkheid moet zijn voor ik over drie weken met Felice op vakantie ga. Het lijkt mij voor niemand nuttig om hier nog een half jaar ongemotiveerd te blijven, met maar een heel kleine kans dat er nog iets verbeterd. Ik ben dus ook bezig met een ontdekkingstocht binnen de bureaucratie waarvan de afloop nog niet helemaal duidelijk is.

2 opmerkingen:

  1. ton en marlies22 juli 2012 om 04:46

    Ha Flip,
    Eindelijk weer gelegenheid genomen om blog gezamenlijk te lezen.
    We keken net naar "het filosofisch kwintet" op TV met onderwijs als onderdeel van de verzorgingsstaat. Er moet een deltaplan komen, was de conclusie, dus kom maar gauw terug. Er is hier (vrijwilligers) werk nodig. En we kunnen uren praten over wat we zojuist weer allemaal als denkvoer meegekregen hebben en wat we er zelf nog aan toe kunnen voegen.
    Een lange wandeling is heerlijk en mooi, maar daarvoor kwam je niet naar Laos, ook niet voor rocketfeesten, hoewel die indrukwekkend, spectaculair en vreemd zijn. Wel was je heel nuttig voor lessen en coachen met e-mailen, internet en Engels. Goed toch! Geld verdienen doen mensen bij huis en op een "niet-formele" manier, hebben we inmiddels de indruk (koffie aan de overkant en er blijken lap-tops gekocht te kunnen worden). De vooruitgang komt er wel.
    Maar wat brengt die????? geld demon!!!!
    Nu is het wel genoeg.
    We mailen nog wel.
    Hartelijke groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de reactie. Door de vakantie begon ik jullie reactie al te missen. Jullie conclusie klopt wel zo'n beetje. Overmorgen ga ik op weg om met Felice vakantie te vieren in Indonesie en daar zullen we wel de uiteindelijke conclusie trekken wat er gaat gebeuren. Ik heb al op jullie mail gereageerd. Van die "deltaplannen" verwacht ik ook niet al te veel. Planning is hier tot in de puntjes geregeld, maar de uitwerking van de plannen blijft zeer zwak.

    BeantwoordenVerwijderen