donderdag 17 februari 2011

Afscheid nemen



Er is veel afscheid genomen de laatste tijd. Van neven en nichten, van familie en vrienden van collega’s en relaties. Mijn verjaardag was een reuze gezellige happening met veel mensen leuke cadeaus en heel veel bloemen. Het is hartverwarmend hoeveel positieve reacties we krijgen. Laura en ik hadden samen de catering verzorgd en die was prima, al zeg ik het zelf. Gister een uitgebreide afscheids receptie in het informatie centrum van het Stadsdeelkantoor. Er waren veel mensen, je realiseert je dat je wel met heel veel mensen hebt samengewerkt in de baan die ik deed. Weer mooie bloemen en veel cadeaus waar mensen echt goed over hadden nagedacht. Een toespraakje met als slot het gedicht:   "Jonge sla" van Rutger Kopland. Toepasselijk, een van mijn lievelingsgedichten. Hollandse drop, een steen  (tijgeroog) als talisman, reis accessoires, leuke literatuur en zelfs een persoonlijk voorgedragen column. Behoorlijk wat steun voor VSO met flinke bedragen uit Amsterdam West en uit de Muntenactie van Toon Borst.
Je ziet al die jaren leuk en spannend werk aan je voorbijtrekken en ik moet zeggen dat ik me niet vaak zó gewaardeerd heb gevoeld. Mijn collega’s hadden de ruimte met weinig middelen mooi weten aan te kleden. Het was echt goed verzorgd.

Op de schooltuin nog een diner met directe collega’s. (Speenvarken en zuurkool, lekker!) Ze kwamen allemaal met een persoonlijke herinnering. Ook daar zat weer een heleboel confrontatie in, onder andere met mijn eigen goede en wat minder goede eigenschappen. Je realiseert je dat je in die 20 jaar diepe sporen hebt nagelaten. Dat is ook een reden waarom het goed is dat er weer eens een nieuwe, andere inbreng komt.


Eén van de laatste wat grotere klussen op de Gaasperdamtuin was de plaatsing van de nieuwe kas. Op de plaats van de oude kas is nu een mooi pleintje ontstaan. Daar staan nu 2 platanen, één ervan is de ‘Flip de Haan plataan’ gedoopt. Daar kwam ook nog een zelfgemaakt gedicht van een collega bij. Heel mooi. Collega’s van de afdeling onderwijs hadden een officiële Dagelijks Bestuur Flap DB-Flap gemaakt, om ambtelijk vast te leggen dat ook de groentesoep van de schooltuin vanaf nu F. de Haan groentesoep heet. De bureaucratische papierwinkel die bij zo’n besluit hoort  was nooit mijn sterkste kant.
Het was een warm, relaxt, ontroerend afscheid van een uitstekend team en een groep fijne mensen.

1 opmerking:

  1. Wat een fantastisch afscheid heb je toch gehad.
    Gek is dat toch dat je vaak niet in de gaten hebt dat mensen je zo waarderen en dat je dat vaak pas merkt bij een afscheid.
    Bel je nog,liefs,Rie

    BeantwoordenVerwijderen