dinsdag 1 februari 2011

Stukje op Intranet

Op Intranet van het Stadsdeel stond vandaag het volgende stukje.


Van Amsterdam Zuidoost naar Zuidoost Azië

31 januari 2011
Biologische tuinbouw
Flip vertrekt op 22 februari 2011 naar Pakxong in Laos. Hij gaat daar op een proefstation werken als adviseur op het gebied van biologische tuinbouw. Flip: "Na de tuinbouwschool ben ik als vrijwilliger begonnen op een kwekerij in Kenia. Ik heb daar veel geleerd en ik heb er in mijn verdere loopbaan veel voordeel van gehad. Ik wil graag de kennis en ervaring die ik in de bijna 20 jaar bij de schooltuinen in Amsterdam Zuidoost heb opgedaan weer delen in een ontwikkelingsland. De manier van werken van VSO biedt me daarvoor een unieke kans. Ik ben blij dat ik mijn carrière kan afsluiten zoals ik begonnen ben.

Wat is VSO?
VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die structurele hulp biedt in ontwikkelingslanden. Ze zetten daarvoor goed opgeleide vakmensen in die hun kennis en ervaring delen met organisaties in ontwikkelingslanden. Het doel: de capaciteiten vergroten van lokale organisaties en de mensen die er werken, om zo een bijdrage te leveren aan armoedebestrijding. Momenteel werken er zo'n 2000 VSO'ers in ontwikkelingslanden waaronder 150 Nederlanders.
Ministerie van Landbouw
Wat het werk in Zuidoost Azië precies gaat inhouden is nog niet helemaal duidelijk voor Flip. Wel weet hij dat hij gaat werken voor het Ministerie van Landbouw daar en dat er zeker een beroep zal worden gedaan op zijn onderwijservaring. Ook gaat hij bepaalde management taken ondersteunen. Hij rekent erop dat zijn ervaring op de schooltuinen in het Stadsdeel Zuidoost daar een belangrijke rol bij gaat spelen. Flip:'Gelukkig ben ik nogal praktisch ingesteld, zodat ik me al gauw ergens nuttig kan maken'..
Kennis en ervaring
Het gaat dus eigenlijk maar om één ding; zijn kennis en ervaring gebruiken om de tuinbouw in Laos, waar 80% van de bevolking afhankelijk van is, te helpen verbeteren en daardoor de armoede in één van de armste landen van Azië wat te verminderen. Flip ziet het als groot voordeel dat hij weer in een overheidsorganisatie komt te werken zodat de continuïteit van het werk gewaarborgd is.
Flip zal zeker enorm gemist worden bij de schooltuinen. Wij wensen Flip heel veel succes in Laos. Wil je Flip zelf nog succes wensen of wil je meer weten over VSO? Neem dan contact op met Flip via mailto:haan66@hotmail.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten