woensdag 13 juni 2012

E-mail lessen.


Sinds enkele weken heb ik de Engelse lessen gebruikt om de mensen hier ook wat bij te brengen over e-mail en internet. Het was een tip van de hoogste baas hier en het slaat erg aan. Iedereen probeert nu echt zoveel mogelijk alle lessen te volgen. De lessen zijn wel wat rommeliger geworden, maar dat is niet zo erg, geloof ik. Ongeveer een half jaar geleden is er hier een goede Wi-Fi verbinding gekomen en heeft natuurlijk de internet situatie erg verbeterd. Op mijn kamer heb ik een bridge (een soort Wi-Fi versterker) en daar heb ik no ook goed internet.

Toen ik met email in de les begon werd er gezegd dat ze naar Pakse moesten om een email account te laten aanmaken. Toen ik zei dat ik dat zelf kon, zat ik er natuurlijk aan vast en heb ik voor iedereen een Yahoo account aangemaakt. Wel bleek later dat niet iedereen zijn wachtwoord goed onthield, dus in het begin waren er nogal wat inlog problemen. Ik ben de wachtwoorden, maar gaan noteren, gelukkig gaat het nu beter.

Wat me wel verbaasde was dat bijna iedereen na een tijdje over een laptop beschikte. Soms wel oude beestjes maar ze doen het, nadat ik hier en daar een Wi-Fi instelling had aangepast. Ja, die laptoppen vallen op, net als de vele grote auto’s en vrachtautootjes die de mensen hier hebben. Volgens mij kun je dat niet van hun ambtenaren salaris betalen, maar iedereen heeft hier zijn eigen kwekerij waar koffie zaailingen worden gekweekt en dat verdient zo goed dat zulke luxe goederen er blijkbaar af kunnen. Het werpt wel weer een ander licht op het politieke systeem hier. Niet zo streng in de leer zou ik zeggen.

Je merkt wel hoe verdomd moeilijk het is om internet te gebruiken als je geen Engels kent. Ik wordt nu regelmatig gevraagd om programma’s te installeren of een printer driver te downloaden en als je dan een computer hebt waar de tekst in Thais is weergegeven (wat de meeste computers hier hebben) merk je hoe moeilijk het is om iets voor elkaar te krijgen als je de uitleg en de voorkeur toetsen niet kan lezen.
Mijn baas had ook een Ipad gekregen, maar had geen flauw idee hoe het werkt. (Ik heb ook geen idee wat hij er eigenlijk mee moet, maar goed) Daar moest ik ook weer tekst en uitleg bij geven.

De goede internet verbinding wordt ook ingezet bij het bezig houden van de schooljeugd die inmiddels vakantie heeft. Ze komen mee naar kantoor en dan wordt er fanatiek op de computer gespeeld. Mijn poging om duidelijk te maken dat als er veel gespeeld wordt dat dan het mail verkeer langzamer wordt schijnt niet door te dringen.

Nou er is dus een groot enthousiasme voor de email lessen en al het huiswerk moet nu per mail naar mij worden verstuurd en dat gaat in veel gevallen best goed. Ik moet wel zorgen dat ik me niet te veel erger aan het feit dat me te pas en vooral te onpas (vlak voor de les, ’s avonds aan huis e.d) om ICT advies wordt gevraagd. Ik heb er over gedacht een spreekuur in te stellen.


1 opmerking:

  1. Oppassen! De wijde omgeving gaat naar je toekomen voor ICT-support. Spreekuur is een goed idee!
    Aan de andere kant wel dankbaar werk lijkt me, als iedereen belangstelling heeft. Hoop dat dat voor zaailingenleer ook nog geldt!

    BeantwoordenVerwijderen