zondag 3 juni 2012

Het eerste weekend van Juni.


Boomplantdag in Laos is op 1 Juni. Dat wordt landelijk gevierd in de meeste scholen en bedrijven. Dat het toch voornamelijk een symbolische functie heeft werd nogal pijnlijk onderstreept door het feit dat het veld waar we vorig jaar keurig avocado’s hadden geplant nu keurig werd omgeploegd  om koffie te planten. 

Nou ja het was een leuk feest waarvoor een kalf het leven moest laten. Bij wijze van uitzondering zonder de gebruikelijke kratten BeerLao. 

Het kalfsvlees was heerlijk op de barbecue en daar werd ook door iedereen van genoten. 












’s Middags werd er nog petang gespeeld, maar daar heb ik me maar een beetje afzijdig van gehouden. Er wordt vaak om geld gespeeld en daar was wel bier bij dus de discussies liepen al snel hoog op.
De volgende zaterdag kreeg het vorige blog nog een vervolg. Ik had het volgende mailtje ontvangen:

Hi Mrflip on the Sunday I know In the soukuma Distric has a Rogets festable is far frome pakse 70 km and nexto champasakwadpou 40 km.

Ik kopieer het hier even om te laten zien dat mijn Engelse lessen geen overbodige luxe zijn hier. Afgezien van de formulering leek het mij de moeite waard de tip op te volgen. Ik had met Susan (VSO-ster uit Pakse) afgesproken daar maar eens een kijkje te gaan nemen en 's middags gingen we op weg naar Champassak. Eerst 35 km een keurig asfaltweg daar na een slechte, onverharde weg, ook nog eens 35 km naar Soukhouma. 

Daar eerst een guesthouse gezocht en toen verder informatie zien te vinden over het festival. Het bleek al snel dat daar iets niet mee klopte. In het dorp waar het zou moeten zijn wist niemand er iets van en in Soukhouma zelf was het al geweest. Nou ja dat zat er al wel een beetje in.We hadden een leuke avond in het kleine provincie stadje, met een biertje in een leuk restaurantje aan de rivier. Zo'n motor tocht heeft toch wel iets. Het was een prachtige weg en ik betrapte me erop dat ik op een gegeven moment dacht dat het toch wel bijzonder is om op je 62ste op je motortje langs de Mekong te rijden en van het weer en de prachtige omgeving te genieten.


1 opmerking:

  1. ton en marlies8 juni 2012 om 12:54

    Hoi Flip,
    Toch weer een goed weekend gehad ondanks gebrek aan rockets. We begrepen de gekopieerde zin pas goed toen we de het bericht van twee weken geleden per ongeluk nog een keer lazen.
    Oh ja, en die koffieplanten, zouden die blijven staan, of volgend jaar vervangen worden door....
    Hartelijke groet

    BeantwoordenVerwijderen