woensdag 9 maart 2011

Straatverkoop



Langs alle straten van Vientiane is van alles te koop. Er is een enorme variĆ«teit aan eetstalletjes waar van alles ter plekke wordt klaargemaakt. Je ziet hele varkens aan het spit en natuurlijk kip. Toch heb ik de indruk dat er ook heel veel groente en fruit wordt gegeten. Er zijn heel veel verschillende groene groentes en kruiden te koop, maar ook bloemkool en aubergine. Overal zijn ook veel verschillende soorten fruit te krijgen. Appels, mango's, papaja's, dragonfruit, ananas, watermeloen en nog veel meer. Soms wordt een open bestelauto volgeladen met mango's of bananen, een bordje met de kilo prijs erbij ( 6.000 KIP = € 0,50) en een verkoopster erbij om de auto leeg te verkopen. Opvallend is ook dat er betrekkelijk veel bloemen en plantenwinkels zijn. Bijna bij ieder huis vind je een verzameling potplanten die goed worden bijgehouden. Voor het huis waar we met alle "volunteers" wonen heb ik die taak maar opgenomen. Bij de bloemenwinkels valt op dat ze grote 'graf'kransen verkopen. Bij navraag bleek dat deze kransen gebruikt worden bij afscheidsfeesten als iemand voor korte of langere tijd vertrekt.

Op bepaalde dagen worden bloemen decoraties verkocht op heel kleine verkoopstalletjes of bakfietsjes en dan zie je die stalletjes weer een paar dagen niet. Deze decoraties worden gemaakt van opgerold bananenblad en b.v. Afrikaantjes en zijn bedoeld zijn als offertjes bij de tempel of de kleine huisaltaartjes die je overal ziet. We kwamen ook zo'n altaartje tegen op de tweede verdieping van het monument voor revolutie. Een mooi voorbeeld hoe Lao allerlei religieuze en politieke gebruiken weten te vermengen. Leuk ook om te zien dat er fruit en flesjes Pepsi (Coka cola zie je bijna nergens) met een rietje erin worden geofferd en ik heb zelfs een paar keer een fles BeerLao gezien.
Er zijn een paar heel grote markten in de stad. De grootste wordt 'Morningmarket' genoemd. Het is een enorm complex met verschillende verdiepingen waar heel veel lokaal gemaakte stoffen worden verkocht. Heel mooi. Maar er zijn ook hele afdelingen voor sierraden van imitatie goud en heel veel telefoonverkopers. Je ziet een enkele toerist, maar het grootste deel van de bezoekers is toch Lao. Ik heb voor 50.000 Kip (ongeveer € 5,-) een heel behoorlijke handdoek, made in Thailand, gekocht. Als je op de begane grond op de 'food'afdeling komt, valt er heel veel te zien. Ik vertelde al over de grote verscheidenheid aan kruiden en groentes, dat is daar werkelijk ongelooflijk, er is van alles te krijgen. Ook vis en gevogelte is er volop. Zelfs zag ik verse kokkels en die moeten toch uit Vietnam of Thailand komen. De vis wordt vaak levend verkocht. Ik zag hele grote karpers en meervallen in een teiltje, maar ook teilen vol levende kikkers waar de klanten ijverig en handig de kikkers uit vangen om ze in een plastic zakje te doen. Alles gaat hier in een plastic zakje, tot en met bijna kokende soep en dat wordt dan dichtgemaakt met een elastiekje. Ik heb nog niet gezien dat daar iets mee mis ging. De verzameling plastic zakjes die we in een week in de keuken hebben van groot tot heel klein, is indrukwekkend. Een product dat ook nog vermeldenswaard is zijn de bebroede eendeneieren. De boven en de onderkant worden een beetje open gepeld zodat je het kuiken goed kan zien en dan wordt er een stokje doorgestoken. Je koopt er drie tegelijk en ze worden als een lolly gegeten. Waarom zou je wel het ei en de eend eten en niet de fase ertussen in?

2 opmerkingen:

  1. Dat van dat kuiken snap ik niet helemaal! Wordt het ei met kuiken eerst gekookt of zo? Het idee alleen al doet me griezelen, zo'n harig kuikentje, brr
    Groet, agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Agnes, mijn maag draait ook om als ik het zie. De bijna uitkomende eieren worden aan weerskanten een beetje opengepeuterd zodat je kan zien dat er ook echt een kuiken in zit. Voor zover ik kan zien worden ze dan rauw gegeten. Dat laat ik maar even aan me voorbij gaan. Laotianen begrijpen niet, dat je ei eet en kip en niet wat er net tussen in zit.

    BeantwoordenVerwijderen