maandag 25 april 2011

Sierplanten



De lessen Lao (we gaan nog steeds vooruit, dank u) werden deze week afgesloten met een tripje naar Thailand. Omdat we nog niet officieel aan het werk zijn, zijn we nog steeds hier op een 30 daags toeristen visum. Dat kan eenmaal verlengd, maar daarna moet je het land uit en een nieuw visum kopen als je terug komt. We zijn dus met de bus over de Vriendschapsbrug over de Mekong gereden, hebben in Nongkhay wat inkopen gedaan en toen met de tuk-tuk terug en met een nieuw visum terug in Vientiane gekomen. Een vreemde operatie. Als het goed is, was dit de laatste keer en hebben we binnen afzienbare tijd een werkvergunning en de daarmee verbonden verblijfsvergunning die een jaar geldig is.

Ik vond het verschil tussen Laos en Thailand niet zo groot. De sfeer is vrijwel gelijk; Thailand is rijker, we waren in een enorme TESCO supermarkt, en er is veel meer te koop en veel spullen zijn er goedkoper. Maar in Vientiane is ook alles wat je nodig hebt te krijgen.

Ik wilde ook al een tijdje iets schrijven over de planten die je overal ziet. Ik kan me niet herinneren dat ik ergens anders zoveel pot- en sierplanten heb gezien. Bij veel huizen staat een hele rij potten met verschillende planten soms om de grens van het erf aan te geven. Er zijn ook opvallend veel plaatsen waar je tuin- en sierplanten kunt kopen en alle toebehoren. Kleine tuincentra, tot midden in de stad. Ik heb al eerder geschreven over de bloemenwinkels waar je bloemstukken en kransen kunt kopen. Je hebt al een heel aardig bloemstuk voor 35.000 Kip (€ 3,50) Bossen bloemen en boeketten heb ik hier nog niet gezien
In de tuincentra zijn alle toebehoren voor tuin en balkon te krijgen: mest, potgrond, potten en veel planten. 

Ook zijn er struiken die in bijzondere vormen zijn gesnoeid die populair zijn want je ziet ze bij veel huizen. Bij het huis waar we als volunteers wonen ben ik begonnen met het water geven van de planten in potten die er nogal armetierig uitzagen. Het is leuk om te zien hoe snel alles is opgeknapt en jammer te bedenken dat, als ik in Pakxong zit, de taak van het watergeven waarschijnlijk niet wordt overgedragen. We hebben hier verschillende planten, veel broedblad, Christusdoorn met zeer grote bloemen, verschillende soorten Agave en Aloƫ. Ik heb zelf ook een en ander verzameld dat verbazend snel groeit. Een cassaveplant, een avocado, tomaten en peperplantjes, papajazaailingen, zoete aardappel van een knop aan een schil en verschillende onkruidjes die ik er aardig uit vond zien.



Zo begin ik dus mijn dag met een kwartiertje watergeven na het ontbijt. In een grote pot ben ik ook begonnen alle groente- en fruitafval te bewaren om alvast wat compost te maken, dat gaat heel snel hier. We zijn hier per slot van rekening om het biologisch tuinieren te stimuleren. Ik heb er veel plezier in vooral omdat alles hier zo lekker snel groeit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten