zondag 29 mei 2011

Ituo

Ituo begint al “thuis” te worden. Iedereen spreekt me hier aan als “teacher”. “Good morning teacher, can I ask a question teacher”. Dus mijn rol is voorlopig wel duidelijk. Mijn dagelijkse ritme wordt bepaald door de Engelse lessen. Ik heb gelukkig meer dan voldoende tijd om voor te bereiden en ik vind het leuk. Iedere les 10 nieuwe woorden aanleren en de eerder geleerde woorden steeds herhalen in korte zinnetjes die ikzelf maak of die de studenten maken. “What are you doing? I walk to the door. Where is he standing? He stands behind the window. Where is the pen? The pen is under the paper on the table. Where is my hand?  Your hand is on your shoulder”. Enz, enz. Gelukkig heb ik van Felice een aantal nuttige ideeën gekregen om wat afwisseling te brengen. Ik kreeg ook wat tips voor huiswerk, want de les is niet compleet als er geen huiswerk voor de volgende les is opgegeven. Volgende week ga ik ook wat tuinbouw woorden aanleren; gereedschap, plantendelen e.d. dan komen we misschien iets dichter bij mijn eigenlijke doel, om ook inhoudelijk een bijdrage te leveren. Er wordt hier nog heel weinig aan groenteteelt gedaan en er is toch wel behoefte aan lijkt mij, in ieder geval staat het zo in het geformuleerde beleid.

Op vrijdag is het hier de gewoonte dat er groepswerk wordt gedaan. Het terrein wordt opgeruimd of er wordt samen op het land gewerkt. Daar ben ik blijkbaar van uitgezonderd, maar dat betekende wel dat ik meestal vrijdag alleen achter mijn bureautje zat. Ik had gehoord dat er in Pakse een landbouwtentoonstelling was, op het terrein van de landbouwschool daar, met een stand van ons onderzoekscentrum. Nadat ik om 8 uur de was had opgehangen ben ik dus maar eens op de motor gestapt om daar naar toe te rijden. Leuk om te zien. Een kleine tentoonstelling waar het centrum een stand had met zaailingen (avocado, macadamnoten en koffie) Eén van de studenten Engels bemande de stand. Wat boodschappen gedaan en terug naar Ituo. Nuttige besteding van de vrijdag.

Gister bezoek gehad van 2 andere VSO volunteers. Die waren aangenaam verrast door het lekkere klimaat hier. Ze wonen in streken waar het stukken warmer is. Natuurlijk een bezoek gebracht aan de waterval, daar was het helemaal heerlijk koel. Tot onze verrassing ook nog 3 badende monniken tegengekomen. Een gezellig weekend. Het is hier op het centrum de laatste twee weken toch drukker dan gewoonlijk, want er zijn twee groepen boeren uit het grensgebied met Vietnam die een speciale training krijgen in het telen van koffie. De regering wil dat stimuleren, want de vraag naar de zeer goed bekend staande koffie uit Laos is sterk gegroeid en daarmee de prijs natuurlijk. Je ziet ook dat er enorme hoeveelheden zaailingen worden verkocht vanuit deze omgeving. Het is hier blijkbaar het ideale klimaat om de zaailingen op te kweken. Na zo 2 maanden worden ze dan aan nieuwe boeren verkocht.

Ik ben nog steeds onder de indruk van de enorme hoeveelheid insecten die ’s avonds toch nog je kamer weten binnen te dringen en vooral van de grootte van sommige exemplaren, op een morgen vond ik deze enorme neushoornkever voor mijn deur. Ongevaarlijk, maar angstaanjagend; ze maken ook nog een vreemd sissend geluid als je ze aanraakt.


1 opmerking:

  1. ton en marlies29 mei 2011 om 13:14

    Hi teacher,
    Leuk je ervaringen weer.
    En wat een angstaanjagend insekt, zeker nu die zo mooi groot in de serie stond. Handig voor ons, hoefden we hem niet aan te klikken en te vergroten.

    BeantwoordenVerwijderen